Учні спеціалізації "Масмедіа" на фотовідеопленері
В рамках колежанського освітнього експерименту розпочала роботу лабораторія Інформаційної культури.
Протягом експериментального періоду було розроблено та впроваджено кілька практичних проектів, серед яких - семінари, конференції, "круглі столи" для вчителів України, що підвищували свою кваліфікацію, для членів Академії педагогічних наук україни та Малої Академії Наук, для співробітників Міністерства освіти України. Теми зустрічей: "Медіапедагогіка", "IT-простір Українського колежу", "IT-технології в освіті", "Медіашкола", "ТРК Колеж", "Лабораторія інформаційної культури". "Синергія", "Матеріально-технічна база шкільного простору". Відкрито апаратно-студійний компллекс телерадіокомпанії ТРК "Колеж", а в листопаді 2008 року було створенно п’ятирівневу медіа-школу (молодша група, середня, старша, дорослі (вчителі-батьки), а також спеціалізація «Масмедіа») направлені на системне виховання в дитині здатності критично оцінювати медіа-текст будь-якої складності, а також - формування відповідальності за власноруч створений та надісланий медіатекст.
Вправа на пошук мізансцени для телевізійного репортажу
Навчальні програми медіа-школи орієнтовані на виховання професійних навичок роботи з медіа, на розвиток медіа-компетентності та включають наступні змістовні модулі: журналістика, сценарна майстерність, плакатне мистецтво, фотографія, сценічна мова, акторська майстерність, операторство, режисура, звукорежисура, дизайн. Більш старші діти вивчають такі теми, як рекламна думка, PR, мультимедійні технології, аудиторії мультимедіа, глобальний інформаційний простір, нейролінгвістичне програмування, медіапедагогіка;
Урок телетехніки та операторської майстерності
Очолила медіашколу, розробила та впровадила авторські навчальні програми курсів - Тетяна Анатоліївна Ульянич, режисер, сценарист, продюсер, викладач режисури Київського Національного Університету театру, кіно і телебачення ім.І.К.Карпенка-Карого, методист з експериментальної роботи школи-лабораторії №272 - Українського колежу ім.В.О.Сухомлинського. Чільне місце й особливе значення цього започаткування посідають обов'язкові уроки шкільної програми з ранньої професійної орієнтації - масмедіа.
Урок з режисерської експлікації "Від задуму - до втілення"
За програмою Т.А.Ульянич третина часу з уроку "3 по 30" відводиться на вивчення та засвоєння теоретичних положень. Майбутні медійники вчаться складати синопси аудіовізуального твору, здійнювати дієвий аналіз фільму, засвоюють правила комфортного монтажу, вчаться критично сприймати медіамеседжі, протистояти нейро-лінгвістичному програмуванню, а також - чітко й стисло відповідати на новинні питання "Що?" "Де?" "Коли? "Як? і "Чому". З історією фотографії, кіно і телебачення колежани знайомляться в Музеї телебачення національної Телекомпанії України: екскурсії проводить метр вітчизняного телебачення, людина-легенда - Олексій Сергійович Одинець.
О.С.Одинець і колежани в Музеї телебачення НТКУ
Другу третину урочного часу учні спеціалізації "Масмедіа" здобувають практичні навички медійників у фотовідеопленерах та в апаратно-студійному комплексі колежанської телерадіокомпанії "Колеж". Серед обов'язкових завдань практичного курсу - фотовправа на комфортність монтажу "Лінійка 10 кадрів", відеоспостереження, жанровий портрет, урбанпейзаж, натюрморт, музичний ролік, інформаційний випуск новин тощо.
Підготовка та запис випуску новин
Остання третина уроку присвячена переглядовим семінарам науково-популярних і документальних фільмів про значення й роль кольорів, про звук, про кібербезпеку, про семантику знакових слів та зростаючу роль медіамесседжів у суспільстві; футуристичних фільмів про розвиток інформаційних технологій та соціальних мереж. Щонайменше 10-15 хвилин після перегляду відводиться для коментарів медіапедагога до переглянутого, на обмін враженнями та дискусію між учнями. Домашнє завдання: або відтворення власних думок з приводу побаченого і почутого, або дієвий аналіз аудіовізуального твору, або написання анотації, синопсису чи малювання афіші (постера) переглянутого фільму.
Медійники переглядають свіжостворений відеозапис новин перед монтажем.
Найулюбленішою частиною курсу стали ігрові уроки із проведенням всесвітньо відомих тестів на стадний інстинкт та нейролінгвістичне програмування, під час яких учні мають змугу переконатися, як легко масовими медійними засобами ввести людину в оману. В рамках вивчення теми "Акторська майстерність" учні із задоволенням виконують акторські вправи "Вірю-не вірю" та "Вдай когось або щось".
Учні медіашколи беруть участь у тесті на стадний інстинкт
На завершення курсу кілька уроків поспіль триває театралізована постановка суспільно-важливого процесу - політичних виборів з відповідною агітацією, під час яких юні медійники використовують засвоєні знання на практиці. Клас ділиться на протидіючі політичні табори і повноцінно проводить піар-кампанію, користуючись набутими інструментами масмедіа.
Театралізовані вибори та передвиборча агітація
Показовими і вражаючими стали результати анонімних письмових опитувань учнів з обраної ними спеціалізації. Наприкінці дворічного курсу предмету ранньої професійної орієнації "Масмедіа" діти докорінно змінювали свою позицію стосовно більшості своїх переконань. Вони безсумнівно відкидали й не брали до уваги медіамеседжі, що мали ознаки "жовтої" преси, змінилися вподобання щодо кольорів у побуті, смаки щодо художніх фільмів та значно збільшилася їх критичність до будь-якого потоку інформації. Підвищилася остережливість щодо зовнішніх інтернет-повідомлень, які надходять через особисті акаунти. Водночас із підвищенням критичності значно зросла легкість сприйняття виразних засобів медіамеседжів. Навчені аналізувати аудіовізуальний твір, школярі без напруження готові до перегляду складних художньо-документальних фільмів та авторського кіно ніши "артхаус".
Про роботу колежанської медіашколи звучали інформаційні повідомлення та інтерв'ю з засновниками в єфірі Національного Радіо України. Практичні відеороботи учнів медіашколи Українського колежу були продемонстровані на Першому Національному каналі України в рамках телепередачі "Телеакадемія". Медійники-початківці та їх керівник із задоволенням взяли участь в цьому телевізійному ток-шоу, під час якого мали можливість обговорити власні роботи із знаними експертами і фахівцями телебачення.
Колежани-медійники неодноразово були запрошені на значущі масмедійні заходи. У 2010 році за їх участі відбулася конференція до Дня Захисту дітей Національної ради з питань телебачення та радіомовлення. Захід цілком був присвячений дитячим масмедійним засобам, контенту для дітей та дитячій творчості у цій галузі. Серед різноманіття представлених компаній медіашкола і ТРК "Колеж" Українського колежу ім. В.О.Сухомлинського були єдиними, що їх представляла дитяча делегація на чолі з керівником Т.А.Ульянич та директором Українського колежу - В.М.Хайруліною.
Ну, і цікавий підсумок: попри те, що на початку дворічного курсу бажаючих бути акторами, журналістами, режисерами та сценаристами була більшість - майже ніхто з учнів кількох потоків спеціалізації "Масмедіа" не продовжив медійну освіту у виші... Ймовірно, богемні професії зблизька видалися більш прозаічними й важкими.
Клас спеціалізації "Масмедіа", 2010 рік.